GRAUVELL ZEUS V500

Grauvell Zeus V5000

Zapraszam do przeczytania artykułu o teście kołowrotka hiszpańskiego producenta Grauvell. Ocenione w kołowrotku Zeus V5000 zostanie kilka kryteriów, które w surfcastingu są najważniejsze.

Test oparty został o przegląd wewnętrzny kołowrotka, oraz o zachowanie tego modelu w praktyce, czyli podczas łowienia na plaży. Sprzęt udostępniony dzięki firmie Grauvell-Polska.

Dane techniczne:

Nazwa modelu:

Grauvell Zeus V5000.

Waga:

685 gr.

Materiał użyty do budowy obudowy:

Grafit.

Przełożenie:

4.5:1.

Hamulec:

Przedni.

Posuw szpuli:

Worm shaft.

Szpula:

Aluminiowa typu „Long Cast”.

Pojemność szpuli:

220m/0,40mm.

Dodatkowa szpula:

Aluminiowa typu „Głęboka”.

Ilość łożysk tocznych:

8 stalowych.

Rolka kabłąka:

Typu „Anti-twist”.

Rączka:

Aluminiowa profilowana.

Cena:

Około 500 zł.

Gwarancja dystrybutora:

12 miesięcy.

Pierwsze wrażenie.

Korpus i rotor modelu Zeus V5000 zbudowany jest z tworzywa sztucznego, a dokładnie z grafitu. Jakość tego tworzywa stwarza bardzo dobre wrażenie, zarówno w dokładności wykonania jak i w precyzji spasowania poszczególnych elementów. Wszystkie pozostałości po wlewkach i odpowietrznikach są ładnie wykończone i zamaskowane. Kształt kołowrotka i jego wielkość, to klasyczny model, który można często spotkać w handlu i jest chyba najczęściej sprzedającym się typem kołowrotka plażowego. Wykończenie i kolor obudowy jaki został dopasowany w tym modelu, spodobać się powinien większości nawet najbardziej wybrednych klientów.

Pierwsze wrażenie Grauvell Zeus V5000

Pierwsze wrażenie Grauvell Zeus V5000.

Budowa wewnętrzna.

W dobrym kołowrotku do surcfastingu spodziewamy się znaleźć solidny i precyzyjny mechanizm nawoju żyłki lub plecionki. Zeus V5000 zaopatrzono w sprawdzony mechanizm typu „worm shaft” dodatkowo podpartymi dwoma stalowymi prętami stabilizującymi.

Budowa wewnętrzna Zeusa V5000

Budowa wewnętrzna Zeusa V5000.

Przekładnia, to klasyczny w tym przedziale cenowym odlew aluminiowy, współpracujący z frezowanym i toczonym elementem z mosiądzu. Taka budowa jest teraz najczęściej stosowana w większości kołowrotków.

Przekładnia Zeusa V5000

Przekładnia Zeusa V5000.

Praca tych mechanizmów jest stosunkowo cicha i lekka. Gwarancją trwałości takiego rozwiązania jest dokładność spasowania wszystkich elementów. Każdy większy luz między kołem zębatym a ślimakiem z mosiądzu przyspiesza wyłamanie zębów. Na szczęście w modelu Zeus V5000 przyłożono się do pasowania i w niektórych miejscach osi dołożono dodatkowe podkładki eliminując jakiekolwiek luzy. Dodatkowo kołowrotek ten zaopatrzono w dwa łożyska toczne, którymi podparto oś główną przekładni, oraz dwa łożyska podpierające rotor.

Mechanizm blokady ruchu wstecznego, to potężnych rozmiarów łożysko oporowe przytwierdzone aż ośmioma śrubami. Jako ciekawostkę dodam, że w miejscu połączenia łożyska z rotorem nie znalazłem żadnej podkładki, co stanowić może przykład idealnego pasowania. Trzpień szpuli jest stalowy oraz dodatkowo wzmacniany w 2/3 długości, i powinien śmiało dać sobie radę z największymi przeciążeniami.

Obudowa łożyska oporowego Zeusa V5000

Obudowa łożyska oporowego Zeusa V5000.

Rotor Zeusa, to element który najbardziej przypadł mi do gustu. Brak w nim jakichkolwiek niepotrzebnych detali, a sam odlew to wzorowo wykonana część.

Rotor Zeusa V5000

Rotor Grauvel Zeus V5000.

Rotor zaopatrzono w mechanizm uniemożliwiający wciągnięcie żyłki pod szpulę. Jego pomysł opiera się na wymiennych żaluzjach z delikatnej gumy. To częste rozwiązanie, na które zdobywa się coraz większa rzesza producentów.

System zapobiegający wkręceniu żyłki

System zapobiegający wkręceniu żyłki.

Korbka.

Korbka w Zeusie, to znana konstrukcja, która jest bardzo sprawdzona i stosowana praktycznie we wszystkich kołowrotkach tego typu. Jej obszerny gumowy uchwyt trzyma się pewnie i wygodnie. To jeden z najbardziej spraktykowanych wzorów. Wielkość i długość dobrana prawidłowo owocuje wysokim komfortem kręcenia.

Korbka posiada możliwość oliwienia mechanizmów dzięki specjalnemu otworowi. Warto o tym pamiętać i korzystać z tego rozwiązania. Śruba mocująca i zwalniająca korbkę, to największy mankament kołowrotków do surfcastingu.

Korbka i śruba kontrująca.

Najczęściej wykonywana jest ze stali rdzewnej, zaopatrzona w gwint drobnozwojowy i osadzona w plastikowym pokrętle. Są to elementy, które najczęściej stają się utrapieniem łowiącego. Najpierw rdzewieje gwint, później ukręca się plastikowe pokrętło. Kolejnym krokiem, jest brak możliwości dokładnego dokręcenia korbki, co owocuje luzem na przekładni. Prowadzi, to najczęściej do wyłamania zębów na kole zębatym podczas skręcania dużych ciężarów. Niestety prawie wszystkie kołowrotki do surfcastingu w tym przedziale cenowym mają takie rozwiązania. Firma Grauvell w Zeusie również zastosowała takie rozwiązanie. Na całe jednak szczęście, sama śruba mocująca została zaopatrzona w dwie podkładki, które skutecznie eliminują luzy między przekładniami. Jeśli będziemy pamiętać o regularnym oliwieniu tego detalu, cały problem nie ma miejsca.

Korbka Zeusa V5000

Korbka Zeusa V5000.

Zeus V5000 śruba kontrująca

Zeus V5000 śruba kontrująca.

Szpula i regulator hamulca.

Szpula aluminiowa typu Long Cast wykonana jest perfekcyjnie, a zaczep na koniec żyłki zdaje się być bardzo funkcjonalny. Szpula posiada słuszna wagę, więc trwałość na zacisk schnącej żyłki lub plecionki jest zapewniona. Dodatkowa szpula również jest z aluminium i toczona jest w typ szpuli głębokiej. Obydwie szpule zawierają w środku dwa łożyska zapewniając dużą stabilność i precyzję systemu hamulca.

Zeus V5000 Szpula aluminiowa typu Long Cast

Zeus V5000 Szpula aluminiowa typu Long Cast.

Pokrętło hamulca Zeus V5000.

Pokrętło hamulca jest z tworzywa sztucznego zaopatrzone w śrubę z mosiądzu. Trzeba pamiętać, że podczas rzutów należy dokręcać hamulec do oporu, zaś podczas łowienia i holowania regulować siłę hamulca odkręcając go odpowiednio. Nieumiejętne wykonywanie tych czynności może spowodować uszkodzenie gwintu lub całego pokrętła.

Pokrętło hamulca Zeus V5000

Pokrętło hamulca Zeus V5000.

Bardzo ważne jest zatem zachowanie czystości i ochrona przed wszędobylskim piaskiem morskim w okolicach pokrętła hamulca. Firma Grauvell postarała się i zaopatrzyła szpulę i mechanizm hamulca w uszczelkę ochronną, która zatrzymuje zanieczyszczenia.

Uszczelka ochronna szpuli Zeusa V5000

Uszczelka ochronna szpuli Zeusa V5000.

Same pokrętło hamulca jest wyśmienicie wpasowane w szpulę i nic nie wystaje. Brak również dużych szczelin, więc żyłka lub plecionka nie powinny zahaczać o ten element.

Rolka kabłąka Zeusa V5000.

Bardzo ważnym, a zarazem delikatnym elementem współczesnego kołowrotka surfcastingowego jest rolka kabłąka. W Zeusie jest to, klasyczne rozwiązanie rolki typu Anti-twist.

Rolka kabłąka  Zeusa V5000

Rolka kabłąka Zeusa V5000.

Rolka wykonana jest z mosiądzu lub brązu. Niezależnie który, z tych materiałów został użyty trzeba zadbać, by zawsze się kręcił wraz z żyłką. Odstępstwo od regularnego oliwienia tego elementu zarysuje prawię każdą rolkę. Hiszpański Grauvell zastosował łożysko ślizgowe z twardego teflonu pod rolkę kabłąka, oraz wyposażył je w precyzyjne podkładki. Do wygodnego demontażu i oliwienia Zeus ma wygodną śrubę mocującą rolkę. Dzięki niej łatwo jest odkręcić rolkę i naoliwić ten ważny element.

Test kołowrotka Zeus V5000 na plaży.

Miałem okazję powędkować tym kołowrotkiem w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Temperatura bliska zeru, silny północno-zachodni wiatr oraz padający deszcz.

Test kołowrotka Zeus V5000 na plaży. Jakość nawijania żyłki jest wzorowa

Test kołowrotka Zeus V5000 na plaży. Jakość nawijania żyłki jest wzorowa.

Kołowrotek podpiąłem do wędki DEGA Masterpiece, a szpulę zapełniłem żyłką koniczną 0,60-0,30. Muszę przyznać, że kołowrotek spisał się bardzo dobrze w tych trudnych warunkach. Zeus oddaje długie rzuty w granicach 150-170 metrów przy masie ciężarka 190 gram i rzucie w technice OTG. Hamulec działa bardzo płynnie, a praca kołowrotka jest miła i lekka. Podczas całodziennego zarzucania Zeusem V5000, ani razu nie zamknął mi się sam kabłąk, nawet jeśli wykonywałem rzuty siłowe i dynamiczne. Kołowrotek ten ma szeroką stopkę, którą miło się trzyma podczas silnych rzutów. Zeus bardzo ładnie nawija żyłkę, a ponadto producent zaopatrzył trzpień szpuli w dwie podkładki. Dzięki odejmowaniu lub dokładaniu tych podkładek, możemy sami idealnie dopasować jakość zwojów żyłki na szpuli.

Zalety.

Wysoka estetyka produktu.

Doskonała szpula z aluminium dalekiego wyrzutu.

Dodatkowa szpula z aluminium typu głęboka.

Uszczelnienie hamulca na szpuli.

Jakość nawijania żyłki.

Doskonała ergonomia.

Dobrze dobrana i wygodna rączka.

Precyzyjny bezstopniowy hamulec.

Zabezpieczenie kabłąka przed nieoczekiwanym zamknięciem.

Dbałość o szczegóły dopasowania mechaniki.

Spore osiągi rzutowe.

Łatwość konserwacji.

Wady.

Śruba mocująca osadzona w plastiku.

Mechanizm blokady cofania w postaci łożyska oporowego, nie sprzyja długowieczności w kołowrotkach do surfcastingu

Rolka kabłąka ze średniej jakości materiału.

Podsumowanie.

Kołowrotek ciekawy. Ze względu na swą idealną wielkość i dobrze dobraną pojemność szpuli, znajdzie szerokie zastosowanie u bardziej zaawansowanych miłośników łowienia z plaży. Przy odrobinie wysiłku w postaci oliwienia wymienionych części, może posłużyć długie lata. Czy jego cena w sklepie zagrozi innym konstrukcją, czas pokaże?

Wykorzystujemy pliki cookies.          OK