Luty 05 / 2025
autor: Salmon Barrakuda
Rozpoczynamy nowy rozdział w naszych artykułach poświęcony nowoczesnym łożyskom, które mogą poprawić wydajność rzutową w seryjnie produkowanych multiplikatorach Abu Garcia Ambassadeur, oraz ich wersjach wyczynowych konwertowanych amatorsko przez samych zawodników jak i profesjonalnie w warsztatach firm The Rocket Reel Company i Zzetatuning.
Artykuł ten skierowany jest dla osób doświadczonych w tematach związanych z longcastingiem. Profesjonaliści ciekawi naszych metod badań, mogą zapoznać się z naszymi zasadami testów, oraz z naszym wzorcem porównawczym. Dla osób, które dopiero zaczynają interesować się longcastingiem przygotowaliśmy krótkie wprowadzenie dla początkujących.
Nasz projekt dotyczący testów łożysk, to prawdopodobnie jedyny taki zbiór informacji, który jest dostępny publicznie dla każdego zainteresowanego czytelnika. Musimy pamiętać, że w kulisach sportu wyczynowego takie informacje są często strzeżoną tajemnicą.
LILY Bearing, to chińska firma z Szanghaju wytwarzająca wysokiej jakości precyzyjne łożyska stalowe, hybrydowe i ceramiczne. LILY BEARING to niewielka firma zatrudniająca około 50 osób, skupiająca się na jakości swoich łożysk od 20 lat. Produkuje ponad 60 000 różnych typów łożysk w tym najbardziej nas interesujących MR104.
Wyróżniającą cechą firmy jest zainteresowanie potrzebami klienta na poziomie znacznie większym niż przyjęte standardy. Firmę wyróżnia również doskonale działający sektor odpowiedzialny za możliwie najlepsze dopasowanie produktów LILY BEARING do potrzeb klienta.
Nie przypadkowo opisujemy jako pierwsze łożysko HYBRID MR104 OPEN z całej gamy łożysk firmy LILY BEARING. Hybrydowe łożysko HYBRID MR104 OPEN wykazuje się doskonałymi osiągami zarówno w teście prędkości jak i na polu turniejowym. Klasa precyzji ABEC-7 w tym łożysku jest nie do podważenia a jego pasowania na sworzeń kołowrotka i gniazda szpuli są idealne. Łożysko charakteryzuje się bardzo cichą pracą. Łożysko HYBRID MR104 OPEN firmy LILY BEARING dedykowałbym dla osób umiejących panować nad kontrolą obrotów szpuli.
Nadesłane nam cztery sztuki tych łożysk posiadały identyczne czasy testowe udowadniając jednorodność produkcji. Łożyska HYBRID MR104 OPEN mogą nam posłużyć wyjątkowo dobrze na niższych gramaturach ciężarków takich jak 100g i 125g. Łożyska HYBRID MR104 OPEN jak nazwa wskazuje, to łożyska otwarte i zachodzi konieczność dbania o higienę wewnątrz multiplikatora bardziej niż w łożyskach zakrytych. Łożyska docierają się po około 60 rzutach a po umyciu i wypłukaniu podnoszą swoją wydajność o około 15-18%.
Najnowocześniejszy zakład firmy LILY Bearing, może łatwo osiągnąć tolerancje mierzone w milionowych częściach cala. Łożyska firmy LILY Bearing docierają do 35 krajów na całym świecie, takich jak Europa, Azja, Ameryka Północna. Obecnie USA są największym dla firmy LILY Bearing rynkiem zbytu.
Firma LILY Bearing została założona przez Qigang Gao i Changyuan Cheng w dzielnicy Minhang w Szanghaju. w roku 2023 firma otrzymała prestiżowy certyfikat AS9100, potwierdzający zaangażowanie w przestrzeganie norm jakości w lotnictwie.
Łożysko MR104 firmy LILY BEARING model HYBRID MR104 COVERED SAMPLES A, to doskonałe łożysko dla początkujących. Jego wydajność nie jest rekordowa, ale stabilność jego osiągów jest największa. Dzięki stabilności i dużej powtarzalności pracy łożyska HYBRID MR104 COVERED SAMPLES A łatwo jest wyłapać niuanse nowej wędki, kołowrotka a nawet żyłki. Raz zapamiętane ustawienia hamulca nie ulegają zmianie mimo różnic wilgotności i temperatury powietrza. Jego stabilność pozwala zauważyć zmiany ciśnienia atmosferycznego w rekordowo szybkim czasie.
HYBRID MR104 COVERED SAMPLES A, to łożysko ciche i bardzo łatwe w konserwacji. Łożysko idealne na duże gramatury ciężarków lub duże przynęty. Świetne łożysko do wędkowania rekreacyjnego zwłaszcza nocnego. Dla świeżych adeptów wędkarstwa rekreacyjnego idealne z zastosowaniem olejku smarującego.
LILY Bearing, stawia wartość klienta w głównym nurcie wszystkiego, co robi. Firma posiada już ponad 20-letnie doświadczenie w dostarczaniu skutecznych, oszczędnych rozwiązań, które przekraczają oczekiwania klientów. Satysfakcja i dobrze dopasowane rozwiązania to podstawowe wartości LILY BEARING MANUFACTURER.
Otwartość i przejrzystość firmy LILY Bearing widoczna jest na każdym kroku jej działalności, a jej motto brzmi „Bez szczerości, bez zaufania”.
Łożysko LILY BEARING HYBRID MR104 COVERED SAMPLES B, to najbardziej wydajne łożysko z jakim ostatnio mieliśmy okazję pracować. Klasa precyzji ABEC-7 jest w nim jak najbardziej widoczna. Łożysko ciche mimo pracy na sucho. Wydajność łożyska spada po około 100 rzutach, lecz po dotarciu się i przemyciu w środkach odtłuszczających wzrasta do wyższego poziomu niż przed użyciem. To typowe łożysko do bicia rekordów odległości rzutów, a jego stabilność jest na dobrym poziomie.
HYBRID MR104 COVERED SAMPLES B to łożysko dla zaawansowanych rzucających lub łowiących. Konstrukcja ta ma potencjał do ustanawiania rekordów pod warunkiem kontrolowania jego wydajności i odpowiedniego oczyszczania środkami chemicznymi o wysokiej penetracji. Gdy już je poznamy i ustalimy jego najlepszy wydajnościowo moment, potrafi nieźle namieszać na polu turniejowym. Łożysko łatwe w utrzymaniu czystości, i zabezpieczone przed większymi drobinkami brudu a zarazem łatwe do przemycia.
LILY Bearing, cechuje tworzenie wartości dla swoich klientów i jest sednem jej działalności. Firma ta stawia na pierwszym miejscu perspektywy i cele klientów, a nie tylko sprzedaż. Podejście skoncentrowane na kliencie pomogło firmie LILY Bearing zbudować wiele długoterminowych więzi partnerskich i pozwala jej wykorzystać swoje doświadczenia w branży, aby dostarczać zaawansowane i niestandardowe usługi.
Dobrym przykładem budowania partnerstwa przez firmę LILY Bearing jest zainteresowanie się projektem portalu CwanaRyba.pl dotyczącym testów nowoczesnych łożysk do multiplikatorów wyczynowych i amatorskich.
Cechą charakterystyczną łożysk FULLY CERAMIC MR104 2RS firmy LILY BEARING jest niewiarygodnie cicha praca. Dźwięki ceramiki tej firmy były na tyle ciche, że dla pewności kilka razy odtłuszczaliśmy łożyska w kilku typach preparatów chemicznych przeznaczonych do tego celu. Z całą pewnością odgłos tych łożysk podczas rzutów umila te kilka sekund lotu ciężarka. Łożyska Full Ceramic MR104 2RS były przez nas używane bez smarowania i oddały około 120 rzutów nie tracąc przy tym ani procenta wydajności.
Łożyska ceramiczne zachowują swoje właściwości podczas spadków temperatury. Testowane przez nas łożyska LILY BEARING FULLY CERAMIC MR104 2RS zostały kilkukrotnie użyte w temperaturach poniżej zera. Możemy stwierdzić, że ich wydajność nie tylko zmalała, ale nawet nieznacznie wzrosła. LILY BEARING model Full Ceramic MR104 2RS, to łożyska o doskonałej wydajności jak na klasę precyzji ABEC-1. Full Ceramic MR104 2RS pozwala na bardzo ciasne spasowanie między tuleją prędkości a gniazdem szpuli, dzięki czemu stabilność pracy tych łożysk jest na wysokim i powtarzalnym poziomie.
LILY Bearing, to nie tylko dostawca łożysk, produktów i rozwiązań dla przedsiębiorstw przemysłowych na całym świecie. LILY Bearing jest również otwarty na współpracę z każdym, osiągając przy tym krótkie terminy projektowania i bez problemu realizując produkcję małych partii dla zainteresowanych klientów.
Doświadczeni inżynierowie, wspierani rozległą wiedzą branżową, zajmują się niezliczonymi przypadkami z prawdziwego świata i opracowują rozwiązania dla różnych sektorów, takich jak medycyna, motoryzacja, żywność a nawet longcasting.
Kolejne łożysko od producenta z Chin LILY BEARING tym razem model ceramiczny otwarty FULLY CERAMIC MR104 OPEN, które powoduje szybsze bicie serca. Musimy pamiętać, że ten niewinny czas uzyskany w SPEED TEST na większym modelu multiplikatora takiego jak Zzetatuning 6600W będzie oscylował w granicach 9-9,5 minuty.
FULLY CERAMIC MR104 OPEN to łożysko klasy dokładności ABEC-1 przy czym można je bardzo ciasno osadzić między tuleją prędkości a szpulą. Łożysko należy systematycznie przemywać preparatem odtłuszczającym ze względu na ryzyko dostania się smaru poprzez mechanizm nawijania żyłki. Łożysko doskonałe z przeznaczeniem dla zawodników biegłych w panowanie nad rozpędzoną szpulą multiplikatora. Łożysko ciche i bardzo lekkie, idealnie do małych gramatur rzutowych.
*Łożysko produkowane przez firmę SKF w latach 90-tych dla Abu Garcia. Łożysko posiadało klasę ABEC 5 spotykane w wersjach UltraCast z symbolem 3Ball Bearings. Współcześnie, łożysko wycofane zastąpione innym.
SKF od bardzo długiego czasu dostarczała swoje łożysko MR104 do montażu w multiplikatorach firmy ABU Garcia. Po wielu latach zabawy z testowaniem różnych łożysk zawartych w multiplikatorach musimy potwierdzić, ze to bardzo dobre łożysko.
Nasza opinia o tym łożysku jest potwierdzona przez wiele klubów związanych z longcastingiem. Współcześnie uznaje się, że większość wkładanych w szpulę Ambassadeur'a łożysk mogło mieć klasę ABEC-5, a niektóre modele nawet ABEC-7. Do dziś korzysta się z nich mimo iż łożyska te mają często ponad 30 lat.
Łożysko SKF oryginalnie montowane było do Ambassadeur'a z olejem o gęstości przystosowanym tylko do wędkowania rekreacyjnego. Do naszych testów oryginalny olej został usunięty i zastąpiony metodą termiczną, lekkim olejem formuły turniejowej THONY'GO GITTINSA o nazwie TG's ROCKET FUEL YELLOW LABEL. Tak nasmarowane łożysko wykazywało najlepsze cechy do testów.
Łożysko SKF MR104 podczas testów wykazało się doskonałymi osiągami i miękkim przyjemnym dźwiękiem. Małym utrudnieniem jest w tym łożysku niezwykle szczelne ekranowanie, które powoduje czasochłonną wymianę oleju. Łożysko z racji swej stalowej konstrukcji jest bardzo podatne na zmiany temperatury otoczenia. Wprowadzając łożysko SKF MR104 jako wzorzec i odnośnik do naszych testów bardzo mocno musieliśmy zwracać uwagę na zjawisko skraplania się wilgoci zawartej w powietrzu. W momencie wyjmowania łożyska z ciepłego samochodu na chłodne i wilgotne powietrze na polu turniejowym konieczne okazało się użycie starej sztuczki z woreczkiem foliowym.
Szwedzki zakład produkcyjny Abu Svangsta po transformacji spowodowanej pojawieniem się wszędobylskiej elektroniki, zaczyna produkować niezwykle udany model multiplikatora o nazwie Ambassadeur. Konstrukcja tego kołowrotka okazała się na tyle udana, że ilości sprzedanych egzemplarzy były liczone w milionach. Nadzwyczaj mocno upodobali sobie tą konstrukcję multiplikatora sportowcy, uprawiający amatorsko i zawodowo longcasting.
Szwedzki Ambassadeur bił rekordy rzutów jeden po drugim a świat warsztatowców tuningował seryjne wersje tych kołowrotków do coraz to wydajniejszych poprawek. Konstrukcyjnie Ambassadeur był idealną platformą do przeróbek nie zmieniając przy tym głównych elementów swej budowy. Kolejna transformacja firmy Abu i zdobycie inwestora strategicznego oprócz nowej nazwy Abu Garcia, unowocześnia po krótkim czasie swój flagowy produkt jakim jest Ambassadeur do wersji ULTRACAST.
ULTRACAST to nic innego jak oś osadzona nieruchomo ze szpulą podpartą w dwóch miejscach łożyskami kulkowymi lub ślizgowymi. System ten pozwalał na dalsze rzuty kosztem większych problemów z kontrolą obrotów. System ULTRACAST z czasem doczekał się wyrafinowanych hamulców odśrodkowych i magnetycznych, które pozwalały na pełną kontrolę prędkości obrotów szpuli podczas rzutu.
Uprawianie longcastingu na kołowrotku o stałej szpuli prowadzi do szybkich sukcesów, oraz obiecujących wyników w zawodach opartych na luźnych formułach. Profesjonalne zawody rzutowe oparte na zasadach UKSF są jednak na określonych formułach dotyczących grubości żyłki względem masy ciężarka. UKSF jest najbardziej znaną organizacją zrzeszającą zawodników i w jej formule wybitne wyniki przy użyciu kołowrotka o stałej szpuli nie są tak częste.
Już od bardzo dawna, zawodnicy na całym świecie podczas znormalizowanych przepisów UKSF odnoszą lepsze sukcesy stosując multiplikatory. Multiplikatory te jednak różnią się od seryjnie produkowanych konstrukcji otwartą klatką, brakiem mechanizmu układania żyłki na szpuli, zastosowaniem tuleii prędkości i często wzmocnioną konstrukcją kosza. Multiplikatory te różnią się też systemami kontroli obrotów szpuli, oraz pominięciem hamulców odśrodkowych. Konstrukcje multiplikatorów przystosowane tylko do oddania jak najdalszego rzutu możemy nazywać multiplikatorami wyczynowymi. Multiplikator wyczynowy można stosować w wędkarstwie rekreacyjnym.
Konstruktorzy wersji Ambassadeur ULTRACAST w większości swych modeli kołowrotka postawili na użycie łożyska kulkowego stalowego głęboko rowkowanego MR104 o wymiarach 4x10x4mm. Na początku ery konstrukcji ULTRACAST było to łożysko firmy SKF o bardzo przyzwoitych parametrach jak na tamte lata.
Łożysko to stało się podstawą dla wyczynowych wersji Abu Garcia Ambassadeur na całym świecie ze względu na niewyobrażalne ilości wyprodukowanych kołowrotków, oraz na niezwykłą kompatybilność niemal wszystkich wersji i roczników tego multiplikatora.
Najbardziej znane firmy, które zajmują się profesjonalnym tuningiem kołowrotka serii Ambassadeur dopasowały się do tego standardu i dopasowują swoje ulepszone szpule i trzpienie, właśnie do łożyska MR104 4x10x4mm.
Słynne już nie istniejące firmy takie jak QTC lub PMR również dbały o kompatybilność z łożyskiem MR104. Współczesne najlepsze firmy tuningowe takie jak angielska The Rocket Reel Company i włoska Zzetatuning, również korzystają z tego łożyska.
By wykazać w sposób wymierny jakość łożysk, poddamy je kilku testom. By testy były wiążące wykonujemy je na jednym, tym samym modelu i wielkości kołowrotka. Do testów wykorzystujemy multiplikator Zzetatuning 5600W zarówno w teście SPEED TEST jak i teście na polu turniejowym. Testy łożysk na polu turniejowym wykonujemy za pomocą wędki Grand Prix Pro, kołowrotka Zzetatuning 5600W , żyłki Sakuma Nite 0,27mm i ciężarka o masie 125g.
Rzuty wykonuje tylko jeden i ten sam zawodnik przy użyciu naszym zdaniem jednego z najstabilniejszych stylów rzucania, jakim jest Pendulum Rollover Cast. Ze względu na dużą wilgotność powietrza w naszym kraju wynoszącą aż 80-98% i niskie ciśnienie atmosferyczne oraz małą wysokość nad poziomem morza, wyniki odległości nie mają szans na światowe rekordy i dlatego będziemy podawać je za pomocą procentów a nie metrów w stosunku do wzorca testowego.
W pierwszej kolejności wykonujemy SPEED TEST w pomieszczeniu zamkniętym. SPEED TEST, polega na włożeniu w szpulę badanych łożysk i po dostrojeniu kołowrotka wprawiamy szpulę w ruch przy użyciu powtarzalnej siły. Kołowrotek z kręcącą się szpulą postawiony jest na równej powierzchni i odliczany jest czas trwania obrotów szpuli aż do momentu zatrzymania się jej i wykonaniu ruchu przeciwnego. Proces ten jest filmowany.
Zmierzony czas skrupulatnie zapisywany jest i zostaje przypisany do badanych łożysk. Zapisywana jest też informacja jak łożyska zostały dokładnie włożenie a konkretnie, które łożysko trafiła na lewą stronę a które trafiło na prawą i jaką stroną zostało osadzone. Te informacje pozwolą nam tak samo zamontować łożyska w następnych etapach testów.
Dostrojenie multiplikatora polega na użyciu w razie potrzeby między szpulą a łożyskiem specjalnych turniejowych podkładek starannie dobranych grubością w celu wyśrodkowania szpuli osadzonej w koszu/klatce multiplikatora. Zjawisko dobierania podkładek może być spowodowane minimalnymi różnicami w wymiarach łożysk na szerokości. Dodatkowo w dobieraniu podkładek prócz grubości trzeba uwzględnić ich wielkość otworu. Może się zdarzyć, że rant podkładki turniejowej może dotykać mniejszej bieżni łożyska co znacząco wpłynie na jego wydajność. W większości przypadków nie ma potrzeby używania podkładek, a jeśli takowa zostanie użyta w teście naniesiemy adnotację o jej użyciu.
Można spotkać w obiegu dwa rodzaje podkładek. Jedne są wypukłe i często je można spotkać w obiegu i oryginalnych montażach Abu Garcia, oraz płaskie typowo turniejowe. W naszych testach stosujemy tylko podkładki płaskie. Dostrajanie multiplikatora to również regulacja za pomocą jednego lub dwóch pokręteł znajdujących się na płytach bocznych przesuwających ośkę szpuli multiplikatora. Czynność polega na znalezieniu kompromisu między najlepszą wydajnością łożyska a luzami bocznymi szpuli uwzględniając poprawne wycentrowanie szpuli w koszu/klatce multiplikatora.
W niektórych przypadkach zwłaszcza w łożyskach stalowych i hybrydowych może okazać się konieczność użycia specjalnych lekkich olejów smarujących. W przypadku naszych testów łożysk używać będziemy jednego z najlepszych olejów firmy The Rocket Reel Company stworzonego przez THONY'GO GITTINSA znanego pod nazwą TG's ROCKET FUEL YELLOW LABEL. W przypadku zastosowania tego olejku poinformujemy czytelnika specjalną adnotacją.
Po zakończonych testach SPEED TEST, opisane łożyska trafiają do testów na polu turniejowym. Pole turniejowe to duży fragment łąki osłoniętej od wiatrów i skupisk ludzkich. Naszym kolejnym zadaniem przy testowaniu łożysk jest użycie ich w normalnych siłowych warunkach rzutowych, oraz zmierzenie dystansów przez nich osiąganych.
Każda para badanych łożysk włożona jest do szpuli według sporządzonego wcześniej opisu w testach SPEED TEST. W następnej kolejności kołowrotek dostrajany jest do czasów identycznych jak podczas SPEED TEST. Jest to dość czasochłonny proces ale niezbędny. Po dostrojeniu kołowrotka łożyska są testowane za pomocą serii rzutów siłowych.
Nasze testy na polu turniejowym uwzględniają parametr ciśnienia atmosferycznego, wilgotności oraz gęstości powietrza i sprawdzanie wydajności łożysk planowane jest na godziny południowe, gdzie parametry atmosferyczne są na stabilnym poziomie i trwa w dłuższym przedziale czasu. Wymaga to od nas niezwykle dobrze zaplanowanych czynności i szybkiej efektywnej pracy. Proces testowania łożysk na polu turniejowym jest fotografowany.
W celu uzyskania wymiernych i rzetelnych wyników, zadbaliśmy o identyczne kopie zapasowe żyłek tej samej długości, grubości od jednego producenta i z tej samej 0,5 kg szpuli. Dzięki temu w sytuacjach losowych lub awariach wpływających na długość żyłki jesteśmy w stanie szybko ją wymienić mając gwarancję tej samej wagi i średnicy szpuli.
Każdy początek testów na polu turniejowym zaczyna się od rzutów za pomocą łożysk wzorcowych. Każdy koniec testów na polu turniejowym kończy się za pomocą łożysk wzorcowych. Jeśli wyniki rzutów za pomocą łożysk wzorcowych są na powtarzalnym poziomie, testy na polu turniejowym uznajemy za poprawne. W przypadku nagłych zmian w sile wiatru lub podejrzeniu zmiany wilgotności powietrza lub ciśnienia atmosferycznego, łożyska wzorcowe spełniają rolę kalibracji i szybkiego wglądu na stabilność warunków testów.
Po seriach ukończonych testów na polu turniejowym, łożyska przechodzą kolejny SPEED TEST, który pozwoli ustalić nam stopień dotarcia łożysk lub oznaki ich zużycia. Po tak wykonanych testach zebrane wyniki są analizowane, materiały filmowe umieszczone na serwisie YouTube a całość osadzona w postaci artykułu na naszej stronie.
Copyright © 2015-2025
All rights reserved CwanaRyba.pl